Krönika av Lars Haglund 16 augusti:
Adrenalinet flödar - men inte trafiken
========================== =
Sommaren 2018 kommer att gå till historien som den varmaste i Sverige sedan man började mäta sådant. I Strömstad kommer den också att gå till historien som den sommar då det blev ett tidsfördriv för stadens bofasta innevånare att sitta i relativ trygghet på en torgbänk och se hur utländska turister och för den delen också oförsiktiga Strömstadsbor försökte att ta sig från Pressbyrån till Backlunds utan att bli påkörda av cyklister som av ett oblitt öde fösts ihop med fotgängare på den trottoar där dessa är vana att promenera. Inte minst bussresenärer som går av vid torget får en överraskning när de efter en snigelresa längs Södra hamngatan stiger av mitt i en hittills okänd cykelbana. Inte alla tycker att det är roligt.
Sen bidrar det givetvis till förvirringen att antalet besökande som reser med Kosterbåtarna ökat dramatiskt. Ty med det följer också att antalet bilar som skall släppa av bagage, hundar, badgrejor och sommarlovslediga barn i bussfilen vid torget ökar, och detta leder då omedelbart till att trafikflödet stoppar upp för såväl bilar och bussar som för gående och cyklister. Irritationen och stressen stiger och adrenalinet flödar, även om det inte var just det flödet genom staden som tekniska nämndens ordförande främst tänkte på när hon något obetänksamt släppte lös anläggningsarbetarna strax före semesterveckorna.
Antalet incidenter är följaktligen avsevärt, men eftersom antalet gående är så pass stort på cykelbanorna att cyklisterna inte hinner få upp någon nämnvärd fart är de ganska beskedliga. Det kan dock bli värre i höst när de cyklister som gillar att köra fort inte hinner väja för någon enstaka vilsekommen fotgängare. Problemet för de gående är ju först och främst att många besökare inte är medvetna om att trottoaren bytt funktion och de så att säga hamnat mitt i trafiken.
Nu frågar man sig hur länge Strömstadsborna står ut med det nya rörelsemönstret i centrum. Runt torget får man verkligen se upp, men det är inte heller lätt att fly till någon plats där man som gående kan känna sig trygg. Den nya cykelbanan på Norra hamngatan ligger lite avigt till, och det skulle vara en befrielse om den får återgå till att bli den trivsamma promenadsträcka som den var innan stensättningen byttes ut mot asfalt och parkbänkarna försvann. Å andra sidan är inte heller Södra hamngatan helt riskfri. Det är regel snarare än undantag att det kommer cyklister i bägge riktningarna på trottoaren.
I dagarna har det uppstått en intressant diskussion om hur hela denna röra uppstått och vem som bär ansvaret. Det sägs att det inte går att hitta något beslut om just de förändringar som skett och det finns en betydande ovilja hos den styrande politiska ledningen att beröra detta ämne så här några veckor innan valet. Och det kan man förstå. Det är svårt att hitta Strömstadsbor som applåderar tilltaget. En viss ledning till var ansvaret ligger kan man kanske få av att centerpartiet och miljöpartiet lovprisar tanken på att allt fler skall börja cykla i centrum. Miljöpartiet lovar dessutom att ge sig på ytterligare några hittills orörda gatstumpar. Den 9 september får vi se hur det går med den saken.
Lars Haglund
Adrenalinet flödar - men inte trafiken
==========================
Sommaren 2018 kommer att gå till historien som den varmaste i Sverige sedan man började mäta sådant. I Strömstad kommer den också att gå till historien som den sommar då det blev ett tidsfördriv för stadens bofasta innevånare att sitta i relativ trygghet på en torgbänk och se hur utländska turister och för den delen också oförsiktiga Strömstadsbor försökte att ta sig från Pressbyrån till Backlunds utan att bli påkörda av cyklister som av ett oblitt öde fösts ihop med fotgängare på den trottoar där dessa är vana att promenera. Inte minst bussresenärer som går av vid torget får en överraskning när de efter en snigelresa längs Södra hamngatan stiger av mitt i en hittills okänd cykelbana. Inte alla tycker att det är roligt.
Sen bidrar det givetvis till förvirringen att antalet besökande som reser med Kosterbåtarna ökat dramatiskt. Ty med det följer också att antalet bilar som skall släppa av bagage, hundar, badgrejor och sommarlovslediga barn i bussfilen vid torget ökar, och detta leder då omedelbart till att trafikflödet stoppar upp för såväl bilar och bussar som för gående och cyklister. Irritationen och stressen stiger och adrenalinet flödar, även om det inte var just det flödet genom staden som tekniska nämndens ordförande främst tänkte på när hon något obetänksamt släppte lös anläggningsarbetarna strax före semesterveckorna.
Antalet incidenter är följaktligen avsevärt, men eftersom antalet gående är så pass stort på cykelbanorna att cyklisterna inte hinner få upp någon nämnvärd fart är de ganska beskedliga. Det kan dock bli värre i höst när de cyklister som gillar att köra fort inte hinner väja för någon enstaka vilsekommen fotgängare. Problemet för de gående är ju först och främst att många besökare inte är medvetna om att trottoaren bytt funktion och de så att säga hamnat mitt i trafiken.
Nu frågar man sig hur länge Strömstadsborna står ut med det nya rörelsemönstret i centrum. Runt torget får man verkligen se upp, men det är inte heller lätt att fly till någon plats där man som gående kan känna sig trygg. Den nya cykelbanan på Norra hamngatan ligger lite avigt till, och det skulle vara en befrielse om den får återgå till att bli den trivsamma promenadsträcka som den var innan stensättningen byttes ut mot asfalt och parkbänkarna försvann. Å andra sidan är inte heller Södra hamngatan helt riskfri. Det är regel snarare än undantag att det kommer cyklister i bägge riktningarna på trottoaren.
I dagarna har det uppstått en intressant diskussion om hur hela denna röra uppstått och vem som bär ansvaret. Det sägs att det inte går att hitta något beslut om just de förändringar som skett och det finns en betydande ovilja hos den styrande politiska ledningen att beröra detta ämne så här några veckor innan valet. Och det kan man förstå. Det är svårt att hitta Strömstadsbor som applåderar tilltaget. En viss ledning till var ansvaret ligger kan man kanske få av att centerpartiet och miljöpartiet lovprisar tanken på att allt fler skall börja cykla i centrum. Miljöpartiet lovar dessutom att ge sig på ytterligare några hittills orörda gatstumpar. Den 9 september får vi se hur det går med den saken.
Lars Haglund