25 miljoner för EU-projektet Urban Platsinnovation - så här användes pengarna ==========
Strömstads kommun har sedan 2015 ingått i ett samarbete med fem andra kommuner om ett EU-bidrag för att utveckla näringslivet i kommunerna. Projektet har inriktat sig på behoven hos företag som har verksamhet i centrumkärnorna eller är beroende av ökat antal kunder i centrum.Kommunerna som gjorde den gemensamma ansökan om pengar från EU har krympande centrumhandel: Lysekil, Trollhättan, Uddevalla, Åmål, Strömstad och norska Fredrikstad.
Man fick drygt 25 miljoner kronor att fördela mellan sig. Lysekils kommun är samordnare och Fredrikstads kommun har gjort betydande arbete med ansökningstexterna.
I projektet har en av idéerna varit att företagen gynnas av att centrumkärnorna görs mer attraktiva som mötesplatser. Varumärken som binder samman kommun och företagare har varit ett centralt projekt som i sommar resulterat i flaggor, storskylt på Plagen och att vissa politiska partier marknadsfört varumärket på sina Facebooksidor. Det har också funnits en arbetsgrupp för att göra historisk skyltning i staden, som dock ännu inte förverkligats.
Lekplatser i stadskärnorna, moderniserade torg och promenadstråk har definierats som viktigt för näringslivet, och är några idéer som Strömstads kommuns tjänstemän tagit till sig och påbörjat arbete med.
Projektet handlar om att utbyta idéer och erfarenheter, och pengarna är inte sökta eller givna för att utföra projekten. Projektet ska slutredovisas för EU i september.
Den 29 augusti kommer ett förslag beslutas om i Kommunstyrelsen, som kan komma att innehålla delar av hur torg och promenadstråk i Strömstad och Skee ska utvecklas. Det förslag som går igenom i kommunstyrelsen ska sedan skickas ut på remiss, men det är oklart om man tänkt vidga gruppen som hittills fått ge synpunkter på projektet, eller hur medborgares synpunkter kommer att behandlas.
I kommunen har dessa (och säkert fler) haft ansvarsroller i projektet:Åsa Massleberg, turistchef och projektledareMaria Kvarnbäck, KommunikationschefJenny Åslund, kommunikatörBjörn Richardsson och Pär Höjman, planerareHelene Evensen, utvecklingschefKurt Dahlberg, fritidsansvarigHans Friberg, näringslivsutvecklareConny Hansson, gatuchef
Företag som engagerats är:
Papagoja kreativ, Henrik LysenNöjesskräddarn, Michael SkärströmOrvelin Group, Maud Wimmer
Scandic Laholmen, Helene BerntssonDaftö Resort, Mia KempeRestaurang Park, Tomas TrulssonKGH Coustums, Ann Sofie FranssonKöpmannaföreningen/Ditt och Datt, Heidi NyströmNewsec/Köpmannaföreningen, Ola PerssonKristina Gillerstedt Photagraphy, Kristina GillerstedtLivelab, Robert AxelssonStrömstad SPA, Linda EinarsrudEngagera ab/Företagarna, Ingela SkärströmSvinesundskommitén, Elsie HellströmiSarpsborg, Marit BjörnlandSwedbank, Gunbritt Persson
Läs mer:
Arbetsgrupper
Publik slutrapport
Beskrivning av de konkreta idéerna i muntlig form
Utskrift från artikel P4 väst:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=125&artikel=6965279
Strömstad ska få sig en ansiktslyftning. Bland annat planeras en lekplats i stället för ett torg på Oscarsplatsen.
Urklipp ur EU-ansökan:
Skiss under projekttiden över Oscarsplatsens tänkta omdaning.
Bilder från kommunens idéskisser över vad man vill se på Oscarsplatsen/Plagen:
Originalbild skiss Oscarsplatsen här
Här finns idéskiss över Plagen
Här finns idéskiss över "Oscarspromenaden"