Trafikomläggningen vid torget
Eller hur ett beslut om ett enklare test blev ett fullskaleprojekt
18 augusti
Vi gräver, begär ut och läser om det som föregick trafikförändringarna på Södra hamngatan och kring torget - och bjuder gärna in andra att göra detsamma. Vi är inte ensamma om att söka förståelse för hur det blev som det blev med cykelbanor och annat - det finns fler. För att öka intresset för bakgrundsfakta delar vi med oss.
Vår förhoppning är att flera i samverkan ska kunna reda ut
1) hur besluten fattats och
2) vilka kostnader som är förknippade med trafikomläggningen.
1) hur besluten fattats och
2) vilka kostnader som är förknippade med trafikomläggningen.
När det är utrett är det självklart fokus på framtiden som är det viktigaste:
Hur bör trafiken i och kring torget se ut?
Hur bör trafiken i och kring torget se ut?
Det ska ju fungera för många. Fotgängare av olika slag, cyklister, bilburna, för frakten till och från butiker och krogar, för parkeringsbussar, för trafiken till och kring Kosterbåtarna, och det ska fungera för annat som hör staden till som dagvattenledningar, träd, samvaro, rekreation, lek och marknad på torget. Och det ska fungera året om - när det är högtryck, och när det är lägre tryck men hårdare väder.
Vi kommer inte ta ställning till hur lösningarna ska se ut, men bistå med saklig information i den mån vi kan. Vi tror att information i sak förbättrar möjligheten för många att få inflytande och att kunna samarbeta konstruktivt.
Det är inte lätt att bygga i och utveckla en stad! Men av de misstag man gör kan man lära sig att tänka nytt och bättre. Det förutsätter dock att man har riktig och saklig information.
----------------
----------------
TIDSLINJE:
10 oktober 2017
Tekniska nämnden beslutar att göra ett test på trafikomläggning mellan nedre bron och Oscarsplatsen. Testet skulle pågå som längst till 31 maj.
12 december 2017
Tekniska nämnden beslutar hur testet till och med 31 maj ska göras; med linjer målade i gatan för cyklister, med skyltar, att testa att ha ett körfält 3,75 m brett och att testa att sidoförflytta busshållplatserna.
Här, mellan mitten på december och kanske mitten av februari som senast, beslutar någon/några att testet ska göras med mer permanenta medel. Under perioden mars - april görs stora beställningar, se nedan.
31 januari 2018
Tekniska nämnden har möte. Ingenting om trafikomläggningsprojektet.
27 februari
Tekniska nämnden har möte, gatuchefen meddelar att man fått in 200 000 från Folkhälsorådet för att ta fram en cykelplan för Strömstads kommun. Inget om trafikomläggningsprojektet.
9 mars
Gatukontoret begär att få in en offert på ombyggnadsarbetena. I Skanskas svar nedan 29 mars ser man vad som efterfrågades.
Det som efterfrågas är inte i enligthet med den temporära test som tekniska nämnden beslöt om i december.
13 mars
Tekniska nämnden har möte. Inget om den nu planerat permanenta trafikomläggningen tas upp.
ca 17-23 mars
har Trafikkontoret mätt in de sista höjderna "för att kunna genomföra det vi planerat" enligt gatuchefens svar på fråga av Sören Eriksson.
23 mars
Gatuchefen visar planerna för Sören Eriksson i mail, se Erikssons redovisning på http://www.soreneriksson.com/?p=11937
29 mars
Gatukontoret fick in ett ca-pris av Skanska, 835.000 kronor, för delar av arbetet - exklusive asfaltering. Offerten gav pris på det efterfrågade:
"- Flyttning av kantsten:
135 m kantsten ska rivas, 52 m av dem ska återanvändas vid flyttning, och 60 m ersättas med bussphållplatsstöd.
- Toppbeläggning på trottoar:
430 m2 gatsten och betongplattor på trottoar ska rivas, 20 m2 av dem återställas där det behövs, resten ersättas med 90 m2 betongplattor vid busshållplats, och med Justeringslager av grus + 40 mm slitlager av asfalt (asfaltarbete ingår inte med vårt pris)
- Flyttning av dagvattenbrunnar:
4 dagvattenbrunnar ska rivas och ersättas med nya vid flyttning.
- Höjning av övergångsställe med 100 mm grus.
- Linjemållnng på gatan och trottoar.
Kostnad för vårt arbete är: 835 000 kr"
10 april
Tekniska nämnden sammanträde - inget tas upp av trafikomläggningen.
16 april
Entrepenören Skanska upprättar en arbetsorder. i denna framgår att arbetet ska utföras mellan 17 april och 5 juli. (Beslutet i nämnden var att en enklare test skulle vara genomförd till senast 31 maj.)
17 april
Skyltar utställda på Södra hamngatan som visar att arbete pågår.
18 april
Skyltar om att arbete pågår vid Södra hamngatan.
19 april
Tekniska förvaltningen, gatuchefen, beställer arbetet enligt arbetsordern från16 april.
19 april
Strömstads Tidning visar bild på gatuarbete med asfaltupprivare och att gatan från torget till badhuset är stängd för parkering.
8 maj
Tekniska nämnden informeras om sommarens aktiviteter, bl a gatuchefen (vad som sades framgår ej av protokollet)
2 juni
Strömstads Tidning uppger i en artikel att ombyggnaden vid torget kostat 1,5 miljoner. Tekniska nämndens ordförande och gatuchefen berättar att projektet snart är klart. "Fungerar det bra, blir det permanent. Om det inte fungerar gör vi om", säger Åsa Torstensson i tidningen.
5 juni
Tekniska nämnden har möte. Ordföranden vill ta upp beslutsfråga på sittande möte (som ledamöterna därmed ej kunnat förbereda sig på i förväg), om att utvärdera testet efter sommaren.
Nämnden sa ja.
I protokollet kallas det fortfarande för "testperiod" men slutdatum för testet 31 maj har försvunnit.
Ingen reservation mot beslutet att utvärdera det som gjorts.
Strax före midsommar
Asfalering och omdaning i huvudsak färdigställd.
27 juni
Räkningen på asfalteringen kommer till kommunen - 501 656 kr + moms (627 070 kr).
30 juni
Göran Falk visar bilder på Facebook i Strömstadsgruppen på att skyltning mm står kvar efter arbetet.
Första veckan juli: Busshållplatsens stolpe flyttas.
Bilden nedan visar fakturan på arbetet med asfaltutläggning,
627 070 kr.
Övrig känd kostnad vi hittat hittills:
835 000 plus moms i offert för rivning av gatsten, fllytt av gatubrunnar mm från offert 29 mars (som efterfrågades 9 mars av gatukontoret).
Vad slutfakturan hamnade på får vi se om Gatukontoret besvarar våra frågor.
En av fakturorna
Ursprungsartikel här med kommentarer