KOLUMN – personligt
hållen text
Under andra halvan av 1800-talet gjordes en stor satsning på att bygga stambanor för järnväg genom Sverige. Dessa banor har sedan dess haft stor betydelse för Sveriges utveckling, men är nu rejält ålderstigna.
Under andra halvan av 1800-talet gjordes en stor satsning på att bygga stambanor för järnväg genom Sverige. Dessa banor har sedan dess haft stor betydelse för Sveriges utveckling, men är nu rejält ålderstigna.
Fyrpartiöverenskommelsen i januari 2019
mellan S, MP, C och L innebär att man ska verka för att bygga nya snabbare
tågförbindelser mellan Stockholm, Göteborg och Malmö som ska gå i 250 km/h.
Detta har diskuterats under många år men har hittills stupat på de höga
kostnaderna, den långa genomförandetiden och de begränsade vinsterna med
projektet.
Jag presenterar här tre förslag till riksdagsbeslut som ett alternativ till att nu hasta fram starten på att med traditionell tågteknik bygga en sådan höghastighetsbana.
Stockholm – Jönköping – Göteborg – Malmö
- Ett flertal av varandra oberoende utredningar av detta projekt pekar alla i samma riktning.
- Mervärdet av marginellt snabbare kommunikationer mellan Sveriges
tre största städer är litet.
- Kostnaderna är mycket höga och kommer likt en gökunge att tränga
undan nödvändiga förbättringar i det nuvarande järnvägsnätet och under lång tid
omöjliggöra mer framtidsinriktade satsningar, t ex
förbättringar av Bohusbanan.
- När banan någon gång i framtiden är färdigbyggd kommer den att
vara hopplöst omodern, dyr att underhålla och omsprungen av den tekniska
utvecklingen. Slutresultatet skulle lämpligen kunna komma att kallas Göta Kanal
2.
2. Satsa resurser på att nu bygga bort de
värsta flaskhalsarna i det befintliga järnvägsnätet. Fokusera på satsningar med
omedelbar nyttoeffekt.
- Störst positiv miljö- och samhällseffekt får ökade satsningar på de sträckor som berör det vardagliga pendlandet och tyngre godstransporter.Dubbelspår Göteborg – Oslo är ett exempel på en sådan satsning. 70 procent av norsk varuexport körs idag på E6an och skeppas ut från Göteborgs hamn.
- Skee skulle kunna bli en järnvägsknut i norra Bohuslän med ett stickspår in till Strömstad.
- I övrigt handlar det bland annat om olika typer av eftersatt underhåll, omkörningsspår, fyrspår på vissa ställen och förbättringar av trafikplatser.
3. Starta en seriös utredning gällande möjligheterna för en stegvis utbyggnad av magnettåg med målet att frigöra kapacitet i befintligt järnvägsnät och i princip kunna ersätta nuvarande inrikesflyg för persontransporter och lätt gods.
Traditionell järnvägsteknik innebär mycket stora investerings- och underhållskostnader. Om man istället bygger magnettåg på pelare skulle stora fördelar uppnås.
· Bättre
I Shanghai finns sedan drygt 15 år tillbaka magnettåg som går i 430 km/h och i Kina byggs nu i stor skala magnettåg som kommer att gå i 600 km/h. Med snabbt magnettåg skulle det ta 1 dryg timme att åka från Stockholm till Malmö jämfört med snabbtågets närmare 3 timmar. Eller Skee – Göteborg 20 minuter, jämfört med dagens närmare 3 timmar på gamla Bohusbanan.
I Shanghai finns sedan drygt 15 år tillbaka magnettåg som går i 430 km/h och i Kina byggs nu i stor skala magnettåg som kommer att gå i 600 km/h. Med snabbt magnettåg skulle det ta 1 dryg timme att åka från Stockholm till Malmö jämfört med snabbtågets närmare 3 timmar. Eller Skee – Göteborg 20 minuter, jämfört med dagens närmare 3 timmar på gamla Bohusbanan.
· Kortare byggtid
Genom att bygga en magnetbana på prefabricerade pelare skulle det vara möjligt att efter färdig projektering kunna täcka in hela Sverige på mindre än 10 år.
Genom att bygga en magnetbana på prefabricerade pelare skulle det vara möjligt att efter färdig projektering kunna täcka in hela Sverige på mindre än 10 år.
· Billigare
En prefabricerad magnettågsbana på pelare kostar mindre än 70% av kostnaden för en snabbtågsbana att bygga och underhållskostnaderna blir ungefär 30%.
En prefabricerad magnettågsbana på pelare kostar mindre än 70% av kostnaden för en snabbtågsbana att bygga och underhållskostnaderna blir ungefär 30%.
· Säkrare
Ett magnettåg på pelare skulle inte riskera att krocka med vare sig andra fordon, större djur eller människor. De planskilda korsningarna får man på köpet.
Ett magnettåg på pelare skulle inte riskera att krocka med vare sig andra fordon, större djur eller människor. De planskilda korsningarna får man på köpet.
Listan på
magnettågets fördelar kan göras mycket längre. Tex är accelerations- och
inbromsningstiden mycket kortare vilket gör att man kan ha fler stationer utan
att den totala restiden ökar lika mycket. Magnetbanan tål betydligt tvärare
svängar och brantare backar vilket gör den enklare att passa in i naturen.
Magnettåg är också betydligt tystare än traditiella tåg.
En utbyggnad av magnettåg skulle med fördel ske samordnat med våra grannländer, men kan även ske som ett svenskt initiativ med viss Norge- och Danmark-samverkan.
För att i princip kunna ersätta svenskt inrikesflyg skulle det behöva byggas fem banor:
Stockholm – Jönköping – Malmö
Jönköping – Göteborg
Malmö – Göteborg – Skee - Oslo
Oslo – Stockholm
Stockholm – Kiruna
Detta är frågor som måste beslutas på nationell nivå, men vad tycker strömstadsbor och strömstadspolitiker?
En utbyggnad av magnettåg skulle med fördel ske samordnat med våra grannländer, men kan även ske som ett svenskt initiativ med viss Norge- och Danmark-samverkan.
För att i princip kunna ersätta svenskt inrikesflyg skulle det behöva byggas fem banor:
Stockholm – Jönköping – Malmö
Jönköping – Göteborg
Malmö – Göteborg – Skee - Oslo
Oslo – Stockholm
Stockholm – Kiruna
Detta är frågor som måste beslutas på nationell nivå, men vad tycker strömstadsbor och strömstadspolitiker?
Jan Wogel
Båtviken
Båtviken