STRÖMSTADS NYHETER
torsdag 25 juni 2020
Apoteken i coronatider – ”var god dröj”
En av våra sommarskribenter tog på sig uppdraget att höra med de sju apoteken i Strömstad hur de förberett sig för turistsäsongen med tanke på att hålla smittrisken nere. Här är hans rapport:
"Du får nu tre val
Idag tänkte jag inleda sommarvistelsen i Strömstad med att göra några inköp på Apoteket. Tidigare fanns det bara ett sådant i Strömstad och dit gick det att ringa med ett lokalt nummer. Idag ville jag som laglydig medborgare ringa för att höra hur jag som människa i riskgrupp skulle bära mig åt för att handla på ett smittsäkert sätt.
Det var inte helt enkelt. Googlesökningen visade nu på sju apotek. Alla, inklusive det gamla hederliga vid torget, har såna där otrevliga 0771-nummer som man inte kommer åt utan att först titta på diverse annonser om joggingskor eller liknande. När man så småningom hittar det fullständiga numret och ringer det så hamnar man i kundservice, en inrättning som i bästa fall sitter någonstans i Sverige.
När man ställer den enkla frågan om att bli kopplad till apoteket i Strömstad så blir motfrågan: Vad gäller det? Jag förklarade att jag behövde inhämta information om hur man handlar säkert på just det apoteket. Jag fick då erbjudandet att vänta kvar medan den person jag talade med ringde upp Strömstad och ställde min fråga. Men jag hade ju en del följdfrågor också, sa jag. Han tänkte över detta, men veknade sedan och kopplade fram mig. Även om det var mot bolagets policy.
Jag fick tala med en dam som vänligt förklarade att det gick att handla on-line och få varor hemsända. Men om beställningen inte gick ner i brevlådan fick jag hämta den på Pressbyrån på andra sidan torget. Det lät ju inte särskilt säkert. Och inte särskilt rationellt heller.
- Kan ni lämna ut till mig om jag väntar utanför butiken och betalar med swish?
- Jo, det går bra.
- Hur meddelar jag mig med apoteket om att jag väntar utanför?
- Ring oss.
- Men då hamnar jag ju i telefonkö med resten av befolkningen som ringer till alla andra apotek. Då går hela min dag. Och de kanske står andra där och väntar också.
- Jo, det förstås. Men man kan knacka på rutan också. Då kan någon i kassan komma ut.
- Kan jag betala med swish då?
- Ja, det går bra. Vi har skaffat det nu.
- Kan man betala med swish inne på apoteket också?
- Går också bra.
- Har ni handsprit?
- Finns vid varje kassa.
Efter denna konversation funderade jag en stund och försökte ringa de övriga apoteken för att höra hur de gjorde för att minska smitta mellan kunder och för att underlätta för riskgrupper. Det gick inget bra.
Det resulterade i att jag hamnade i telefonkö med resten av Sverige som också vill fråga sitt apotek någonting. Som bäst hamnade jag på plats elva i telefonkön. Där gick gränsen för mig, och jag tryckte med välbehag bort apoteket Hjärtat när jag meddelades att jag kanske skulle bli uppringd efteråt för att delta i en undersökning om vad jag tyckte om servicenivån.
Det tror inte jag att de vill veta! Och alldeles säkert vill de inte veta vad jag tycker om avregleringen av apoteksbranschen heller."
--------------------------------------------------------------
Frågorna vi ville ha svar på kanske föreståndarna för de sju butikerna kan hjälpa till med svar på nu när det inte går att nå dem per telefon på rimligt sätt. Du som handlar får gärna också berätta förstås. Använd kommentarerna här!
1. Kan man handla online?
2. Kan man beställa och få hem varorna? Kostnad?
3. Kan man få varor packade för hämtning utanför affären? Kostnad?
4. Kan man betala med swish i affären för att slippa hantera kort och knappar?
5. Har ni glesat ur hyllor eller på annat sätt gjort golvytor större för att rymma fler kunder?
6. Har ni begränsning på insläpp av kunder? Hur?
7. Har ni handsprit i affären? Var?
8. Övriga åtgärder för att minska smitta mellan kunder.
9. Särskilda skyddsåtgärder för riskgrupper.