Alla partier var eniga om att godta nedskärningar i skola och förskola i årets budget 2019. Men de har haft svårt att välja vad de ska skära ned, eftersom sparkravet är stort och verksamheten redan på flera håll är underbemannad och i behov av resurser för att kunna behålla och rekrytera kompetens.
Inför budgetarbetet i höstas gjorde tjänstemännen en konsekvensbeskrivning som visade tänkta effekter av olika nedskärningar. Den var mycket kortfattad med ett par meningars fundering på varje post. Nu har tjänstemännen på utbildningsförvaltningen tagit nya tag och gjort en uppdaterad version.
Detta är tänkt som underlag för politikerna i Barn- och utbildningsnämnden för att visa olika effekter beroende på vad man skär ned. Nästa möte i nämnden är 11 april.
Frågan är om man inom partierna och kommunstyrelsen är villiga att göra ett omtag och se över konsekvenserna att skära ned på andra håll i kommunen, eller att slopa nedskärningarna helt som är tänkta för dessa två nämnder 2019. De möjligheterna är hittills inte konsekvensutredda.
Tryck på bilden så blir den större |
Vi har tidigare jämfört personaltäthet i skolverksamheterna mellan läsåret 2013/14 och 2017/18. Det är i princip färre lärare per elev/barn överallt, och färre med utbildning i hela verksamheten. Det har också på senare år varit så svårt att rekrytera speciallärare/pedagoger och logopeder att man verkar ha givit upp om att rekrytera.